A piac minden szegmensén több vállalkozás kínálja termékeit, szolgáltatásait, sokan ugyanazt a célközönséget kívánják megszólítani, több-kevesebb sikerrel. Nem feltétlenül a nagyobb tőkével rendelkező vállalatok lesznek a „befutók”, inkább azok várhatnak jobb bevételt, akik a „vásárlók nyelvén beszélnek”, az ők igényei szerint alakítják kínálatukat. A Kulcsszó vagy varázsszó minden cég esetében a profit, minden cég nagyobb bevételre törekszik.
Mivel a piac minden területen limitált, így a cégeknek egymással kell megküzdeniük, ha el akarják érni a célközönséget.
Az interneten a találati lista első oldala, sőt az első helyezés jelenti az utat a potenciális vásárlók felé. A cég tevékenységével kapcsolatos kulcsszavakra való keresés esetén több azonos profilú cég oldala jelenik meg. Rendszerint az elsőre kattintanak a látogatók. Éppen ezért életbevágóan fontos, hogy konkurencia előtt lehetőleg az első helyen legyen az illető cég weboldala. Ennek érdekében hozták létre seo szakemberek a konkurencia elemzést.
Különböző módszerekkel megvizsgálják az addigi „első helyezettet”, megvizsgálják a honlap felépítését, megnézik, milyen kulcsszavakra van optimizálva, milyen linkek mutatnak rá stb.
A konkurens weboldal elemzése során fény derül arra, hogy milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy megelőzzük versenytársunkat. Megtudhatjuk, hogy milyen katalógusokba vannak elhelyezve linkszövegek, milyen oldalakra vannak PR cikkek kihelyezve, melyek a leggyakrabban használt keresőszavak, és azok szinonimái is ismertté vállnak előttünk.
Miután a szakemberek feltérképezték a konkurens weboldalt, és megtették a szükséges lépéseket annak megelőzése érdekében, javaslatot tesznek a cég honlapjának folyamatosan frissülő tartalommal való ellátásra, mivel a helyezés megtartásához elengedhetetlen a jó tartalom. Minél többször frissül az oldal tartalma, annál többször indexelik az adott weblap oldalait a keresőrobotok, ami szintén fontos a jó helyezés eléréséhez és megtartásához.